woensdag 20 januari 2010

ding15 podcast

Poeh he, dat viel dus al weer niet mee, omdat ik het toch weer een beetje kwijt was hoe je ook al weer een RSS feet moest maken. Ik wilde nl. de podcasts gaan beluisteren van de archieflezingen die Poulus onlangs op onze website heeft gezet. Dat had ik tijdje geleden thuis ook al geprobeerd, maar werd toen afgeschrikt toen ik na op zo'n lezing had geklikt een heel scherm met in mijn ogen abracadabra kreeg. Bij mijn poging nu was dat weer het geval en toen wist ik nu dus weer dat ik de rss feet via netvibes moest gaan aanbrengen. De richting was goed, maar ik kwam er toch niet uit (beetje vergeten hoe dat ook al weer ging) De hulp van Poulus ingeroepen en zo waar ik kon de Podcast van Nelleke Noordervliet beluisteren. Het belang voor archieven (en documentatiecentra) lijkt mij evident. Op deze manier kan je lezeningen, intervieuws en andere audio bronnen aan een groot wereldwijd publiek laten horen. Ik heb er overigens grote bewondering voor hoe Poulus alles wat hij leert in deze 23dingen direct oppikt en toepast, zo ook met het plaatsen van de podcasts van de lezingen van Nelleke Noordervliet en Hans Goedkoop, alleen vind ik wel dat het dan iets duidelijker aangegeven moet worden wat je moet doen etc. opdat digitale beginnelingen als ik er ook iets mee kunnen. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je van de website direct zou kunnen doorklikken naar de gewenste podcast, zoals dat volgens mij op de website van het NA in Engeland gaat. Maar ondanks deze verzuchting alle lof voor Poulus dat hij alles direct wil en kan toepassen. Bowie.

2 opmerkingen:

  1. Als je dit soort dingen integraal aanbiedt op je website is het inderdaad wel belangrijk dat je er ook een handleiding bij zet voor de mensen die er nog niet bekend mee zijn. Dat wordt vaak vergeten. Het is dan ook altijd de vraag hoe je het formuleert. Het begrip RSS zegt alleen intimi iets. Ik begin meestal over persoonlijke startpagina's en nieuws dat naar je toekomt. De rest laat ik liever weg...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de pagina met de podcasts aangepast.
    Er staat nu uitleg over het plaatsen van de rss-feed in netvibes, en de verschillende mp3's worden vermeld en zijn aanklikbaar.

    Was een nuttige opmerking waar we van kunnen leren hoe we de podcasts in de toekomst kunnen aanbieden.

    BeantwoordenVerwijderen