vrijdag 15 januari 2010

ding 12 in de zandbak

Mijn zandbak(je) was Zeeuwsefavorieten. Ik heb het daar wel leuk gehad. Na wat rondkijken heb ik onder Middelburg, de stad die ik toch wel na 36 jaar 'n beetje de mijne mag noemen een reactie geplaatst, waarin ik ook nog een stukje 'archiefkennis' over Suriname kwijt kon:

"Beste eska1962, Middelburg en Zeeland hebben inderdaad heel veel met Suriname te maken. In 1667 veroverde Abraham Crijnssen Suriame in naam van de Staten van Zeeland op de Engelsen. Het gevolg was dat het gewest Zeeland van 1667 tot 1684 eigenaar (souverein) van Suriname was. Dit was geheel in strijd met afspraken binnen de Republiek, die dit voorbehield aan de Staten Generaal, maar dat was een kleinigheidje. In 1684 verkochten de Staten van Zeeland Suriname aan de Eerste Geoctroyeerde Sociƫteit van Suriname, omdat deze kolonie toch meer kostte dan opleverde. Omdat het Gewest Zeeland Suriname van 1667 - 1684 bestuurde vind je in het Archief van de Staten van Zeeland en in het archief van de Rekenkamer van Zeeland de oudste geschreven informatie over de Surinaamse geschiedenis. Informatie die nergens anders te vinden is en door zijn gedetailleerd waanziinig interessant; echte historische pareltjes. Hierom is het Zeeuws Archief nu bezig al deze informatie digitaal op te nemen, te rubriceren en zullen we deze ca. 30.000 opnames (images) halverweg 2010 op onze website zetten. Als je dan eerst nog bij ons een cursus oudschift komt volgen (zie voor het cursusprogramma onze website www.zeeuwsarchief.nl ) dan kan je straks thuis de oudste bronnen over de Surinaamse geschiedenis lezen.met groet,Bowie"

1 opmerking: