donderdag 21 januari 2010

ding 19 sociale netwerken

Zoals ik eerder al een keer meedeelde ben ik al eenn tijd "lid" van Linkedin en Facebook. Ik moet zeggen dat ik mij er erg terughoudend opstel en vooral zelf niet actief al te veel "vrienden" ga maken. Maar zelfs als je dat niet doet dan krijg je dagelijks verzoeken (vooral bij Linkedin) om vrienden te accepteren en dan wil je niet onaardig zijn want je kent die mensen toch....Kortom het heeft voor mij nog iets va de "geest uit de fles", ik ben bang dat die er in dit geval zo uit is, maar wil ik dat wel en hoe krijg ik hem ooit er weer terug in? Kortom duidelijk een verzuchting van iemand die nog niet in de ban van virtuele communities is.

Voor archiefdiensten lijkt het mij ononkoombaar om ons in deze wereld te storten. We moeten niet wachten tot onze potentiële bezoekers ons tussen al die miljoenen dringende websites die allemaal roepen "kijk eens hoe interessant ik ben" gevonden hebben, we moeten onze potentiële klanten, bezoekers of gebruikers actief in hun communities op het net gaan opzoeken en, ja daar komt ie weer we moeten gaan "multichannelen"!!!
Bowie.

1 opmerking:

  1. Het mooie van sociale netwerken is dat je er niet per se iets 'hoeft'. Vrienden noem ik op zulke netwerken liever contacten..en de netwerken zelf beschouw ik vooral als interactieve adresboeken. Passief aanwezig zijn is helemaal geen probleem.

    Je ziet echter wel dat je meer van de netwerken terugkrijgt naarmate je er zelf ook meer aan geeft. Twitter is daar een voorbeeld van, maar ook de netwerken als Hyves en Ning. Als je vraagt krijg je ook best vaak antwoord. Als je antwoordt krijg je best vaak dankbaarheid.

    Maar er is veel te beleven, en er zitten veel (potentiële) doelgroepen. Werelden te winnen!

    Misschien is het aardig om te kijken hoe museumn8 het het doet op hyves (http://n8.hyves.nl/) Zij bieden de hyveleden wel toegevoegde waarde bij hun evenementen. Korting op kaartjes etc. Op die wijze hebben ze toch een schare van ruim 4000 vrienden weten op te bouwen...

    BeantwoordenVerwijderen