vrijdag 22 januari 2010

DING 23 YEH!!!

Dat is nu dus ding 23 en de afronding van en terugblik op deze enerverende cursus/training.

Mijn favoriete 'dingen' (de dingen waarvan ik denk dat het ZA er ook veel aan kan hebben) zijn Flicker, Youtube en Footnote. De training heeft mij ten eerste veel zaken geleerd waarvan ik niet, nauwelijks of onvoldoende op de hoogte was. Daarbij ben ik over de 'grens' gekomen dat dit soort mogelijkheden alleen maar de waan van de dag zou zijn en dat het motto van de archivaris zou moeten blijven: "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". Ik ben er nu van overtuigd dat in de toepassing van het scala aan mogelijkeheden dat we 'geleerd' hebben de toekomst van ons vak en onze organisatie is. Ik ben daarbij aangenaam gertroffen dat bijna de hele organisatie is gaan bruisen door deze 23 dingen, en ik zie dan ook een bruisende digitale toekomst voor het Zeeuws Archief aankomen. Dat ik regelmatig verrast werd tijdens deze training mag uit het voorgaande wel duidelijk zijn. Ik ben nog zo "overdonderd" door wat ik geleerd heb en de vergezichten die ik voor mijn ogen zag opdoemen uit de digitale mist, dat ik nog niet in staat ben verbeterpunten aan te geven.

23-Archiefdingen was voor mij een experience, een ontdekkingstocht door de digitale jungle en ik hoop straks veel mededigitaleontdekkingsreizigers op mijn pad tegenkomen, die ik dan vrolijk kan toe -roepen, -mailen, -twitteren, -bloggen etc. 'doctor Livingstone, I presume'.

Bowie

9 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd Roelof met het halen van de eindstreep.

    Ik zag regelmatig je worstelingen maar je hebt de cursus toch maar mooi doorlopen.

    Nu kun je al die wachtwoorden weer vergeten.
    Of ga je door met bloggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte gefeliciteerd Roelof! En nog veel plezier met al je ontdekkingen en de ontdekkingen die nog gaan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na een gigantische eindspurt de finish gehaald... Van harte proficiat Roelof! Ik vond het leuk om al lezend getuige te zijn van het langzaam optrekken van de digitale mist. Na het 23ste ding gaat de zon vast vrolijk schijnen!
    AnnekevW

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat Roelof, prachtig dat je de dingen allemaal hebt afgerond.

    Ik ben erg blij dat je eindbeschouwing zo positief is. Ik was er op voorhand benieuwd naar wat je ervan zou vinden en of je mogelijkheden zou zien.

    Het aanbod en de mogelijkheden zijn behoorlijk overweldigend en in die zin is het heel goed om het later nog eens rustig te bekijken en heroverwegen: waar kun je als organisatie nu echt iets mee? Maar dat bruisende gevoel onder de mensen is misschien nog wel het belangrijkste: als dat er niet is wordt het een stuk lastiger allemaal, zo niet onmogelijk.

    Hartelijk dank voor je inzet en interesse. Tot maandag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Roelof, van harte.

    Dat het veel heeft losgemaakt in de organisatie hebben wij tussen de regels door al wel gelezen. Nu is het zaak het ijzer te smeden zolang het nog heet is. Maar met al dat enthousiame, vrees ik daar zelfs niet in de geringste mate voor.

    Tot de 25ste.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jippie, we hebben een directeur die 2.0 is!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van harte gefeliciteerd, Bowie! Respect!
    Fijn om te lezen dat de cursus, ondanks het overdonderende gevoel, een positieve ervaring voor je was. Mooi hoor, zoveel enthousiasme en ideeën in het Zeeuwsarchief... pak 'm beet.
    Fijn weekend en tot maandag!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Proficiat! Met vlag en wimpel over de eindstreep samen met nog zo'n 35 mededigitaleontdekkingsreizigers! Absoluut de complimenten hiervoor. Wat betreft hoe nu verder na de 23 dingen? Ik denk dat dat wel snor zit!! Fijn weekend en tot maandag!

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Roelof,

    Als een "hond" ook ergens z'n tanden inzet, laat hij ook bijna niet meer los.
    Zo was ik ook op een gegeven moment: niet meer kunnen stoppen met uitproberen.

    Gefeliciteerd en tot straks bij de feestelijke afronding van de 23 Dingen

    BeantwoordenVerwijderen