donderdag 21 januari 2010

Ding 22 Archivaris 2.0

Over dit ding heb ik op mijn vorige blogs al een aantal keren iets gemeld. Nu dus toch even de "cursusstof" doorgenomen en de verschillende zaken nagelezen. Met het manifest voor de archivaris van Christian van der Ven ben ik het zeer eens; als wij als archivarissen onze (potentiële) klanten niet actief via alle ons ter bschikking staande informatiekanalen gaan opzoeken dan kunnen we het over enige tiid wel schudden.
Ook heb ik het weblog van Tilburg bekeken en ben ik toegetreden tot het gilde van "http://www.archief20.org/". Twee minuten nadat ik me had aangemeld kreeg ik al een welkomstmailtje van Luud de Brouwer namens de club. Ja zo gaat dat dus..Ook heb ik mij 3/4 uur laten entertainen door Theo Thomassen in zijn lezing "content genererende archivarissen en ...... betrouwbaarheid". Hij heeft mij met die lezing toch wel aan het denken gezet. Betrouwbaarheid en authenticiteit van de informatie die wij aanbieden is inderdaad sinds oudsher hèt handelsmerk van archivarissen en archiefdiensten; dat is de peiler waarop wij rusten en waarop onze gebruikers moeten kunnen vertrouwen. Ondanks het feit dat ik best een fan ben van Wiki's (en wikipedia) ben ik daar nu toch wat genuanceerder over gaan denken. Ik denk dat wij als archivarissen in de digitale wereld, ondanks dat wij nieuwe, brede en gevarieerde gebruikersgroepen willen bedienen, de basiswaarden van betrouwbare, authentieke en controleerbare informatie in ere moeten houden.

Bowie.

4 opmerkingen:

  1. Ha, goed dat je ook op Archief2.0 bent gekomen! Daar kom ik je vast wel weer tegen, net als op LinkedIn.
    AnnekevW

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een interessant discussiepunt want kunnen we die betrouwbare en authentieke informatie niet ook op wiki's zetten? En de onbetrouwbare onderdelen aanvullen en corrigeren?
    Ik ben het met je eens dat het onze kenmerkende eigenschappen zijn overigens, maar ik geloof ook dat dat bijna overal kan. Daarnaast is de 'wijsheid van de menigte' toch ook een niet te onderschatten factor.

    Ben nu wel nieuwsgierig geworden naar die presentatie van Thomassen. Die zal ik ook eens gaan bekijken binnenkort.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb die presentatie van Theo indertijd live gezien en was ook erg geïnspireerd. Maar dat was die hele dag eigenlijk, ik kwam helemaal borrelend van de energie terug uit Den Bosch!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, dan kunnen we op archief20 ook weer vriendjes worden!

    BeantwoordenVerwijderen