donderdag 21 januari 2010

Ding 21 Footnote

Het zal jullie niet verbazen dat ik voor het rondsnuffelen op Footnote de zoekterm "slavery" heb gebruikt. Je kan dan meer dan meer 54.749 documentenzien, 728 footnote pagina's bekijken, 40 commentaren lezen en 5 spotlights zien. Dat is inderdaad verbazingwekkend, informatie over slavernij uit de oudste krant van New York, lijsten van plantages, met namen van eigenaars en slaven van de Danisch West Indies. Afkomstig uit het NARA, maar geschreven in het Deens dus voor mij niet goed leesbaar.

Ik zie al voor me hoe wij onze gedigitaliseerde pagina's over Suriname uit het archief van de rekenkamer op deze manier op footnote zouden aanbieden met alle mogelijkheden die daar bijhoren, dat zou mooi zijn. We zouden moeten uitzoeken hoe en onder welke voorwaarden wij aan een soort Nederlandstalig Footnote zouden kunnen deelnemen of meewerken het op te zetten.

Bowie

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij is er genoeg enthousiasme hierover, onder de medewerkers. Ik las er nog meer positieve berichten over in ieder geval.

    Je hebt overigens een puike inhaalslag gemaakt zeg. Opeens tien dingen verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, fantatisch hè, dat Footnote. Als de geesten er rijp voor zijn (volgens mij wordt dat nu in de week gelegd, zeker als zoveel mensen van ergfoedinstellingen 23dingen volgen) komt zoiets vast nog eens van de grond voor Nederland en/of Europa.
    AnnekevW

    BeantwoordenVerwijderen